بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- انواع نظریات انسانی بعلت جهل وتک بعدی ویا تک ساحتی مختوم به شکست هستند حل مسائل انسان پیچیده است لذا درحدیث داریم خداوندمنان انسان را پیچیده خلق رکرده است تا خود ائیدولوگ انها باشد—تکرقمی نمیتوان مسائل را انسان راحل کرد هم در نظریه وهم در نقشه راه- وراهنمای عمل-بعنوان نمونه اقتصاد-در اسلام چهار مولفه دارد- بخش دولتی که مسئول بخشی از اقتصاد است که بودجه نجومی میخواهد با منافع کم وگاهی درانهم یارانه میباست-پرداخت کند ازجمله صنعت نظامی – اگر به بخش خصوصی داده شود- در شرایط امروزی یاباید رشوه دهد وچپاول کند ویا جنگ راه بی اندازد- یکنمونه بیاورم وضعیت هلی کوپتر دراین برملا شد که من درانمورد بحثی نمیکنم که جناب اقای سولوان ریس سابق سیا وسفیر امریکا در اریان درباره اش بخوبی صحبت کرده است- درباره فروش فانتون ها ودیگر هواییمای ها-جنگی – امروزه هوایپماهای جنگی اولا از الیاژ فوق العاده گرانبها ساخته میشود که براورد شدهاست نزدیک به طلا وپاتین است ودراینده ازانها گرانتر خواهد شد- ودر نتجه هر سه ماه که هواپیما تغیرات بخشی میکند وهر سال تغیرات عمده میکند وهر دوساله تغیرات شگرف است- درست ماند کامپتور که کیس مرکز عملیات تاحدی ارتقا پیدا میکند وزمانی میاید که قابل ارتقا نیست- بایدنوع کیس تغیر کند واین امر همچنان ادامه پیدا میکند- وچون الیاژ ها بسیار گرانقیمت اس نمیتوان انرا دور ریخت- ونمیشود امروزه انها احیا کرد باید انبار کرد تا روز های بتوان انهارا احیا کرد ویا برترکیبات جدید الیاژ قویت ری را ایجاد کرد- درمسلسل هم همین اتفاق افتاده است- در چوب اسکی ولوازم انهم همین اتفاق است کهد فرد بایدخوداش قطعات رابخرد وخوداش سوار کند که کاری مشکل است- درنتجه مافیا اسلحه دست به اقدامات =حرام میزند ولذا باید دولت انرا تهیه کند گرچه امروزه پنتاگون کمک های مادی سنگنینی به مافیای اسلحه میدهد—پسبخشی دولتی میشود مانند پزشکی واموزش وپرورش- دانشگاه وغیره که دراسلام است وبخشی دیگر بخش خصوصی است که این بخش بسیار متنوع وفرا گیراست اناع مبلمان سازی لوازم خناگی –فرش –ماشین کشتی درحدی خاص وغیره که باز دراسلام است- سوم بخش عمومی وی تعاونی- این بخش یک کار دست جمعییک کار اقتصادی وحتی معنوی انجام بدهند واز مجانی وتا سود عادلانه میتوانند به افراد بدهند و این بخش در اسلام هم است- بخش چهارم –انفال است که هشتاد درصد ثروت طبیعت را دربر میگیرد—این انفال مال خداوند منان وپیامبر اکرم صلواته الله-علیه واله والسلم – سهم خداوند به کل بشربخشیده شده است وان زمینهائی-که اطراف قریه ها ودهات وشهرا است کهموردنیاز است ومجانی وارد چرخه اقتصادی میشود- واز جنگل ها سوخت ها- مراتع افراد بهمیزان استفاده برای همه مجانی است ولی خرج حمل ونقل وفراهم کردن را افراد بایدبدهند- ومابیقه سهم پیامبر اکرم صلواته علیه واله والسلم- است که ازخریدن از ایشان شروع میشودمثلا نفت- حالایشان به چه قیمتی فروشد وویا مجائی بدهد- انفاق جنبه روانی ومعنویتی دارد وبه حق درمان کنده مشکلات انسان است بخصوص درمسائل روانی گرچه نتجه اقتصادیدارد ولی جنبه روانی ان بسیار مهم است- در اسلام مالیات- خمس است وزکات-از امام صادق علیه السلامنقل شده است اگرافراد کار بکنند وخمس وزکات بدهند تمام مخارج انان درهرعصری بخوبی تهیه میشود وحتی دمیتوانند به افراد مسیحی ویهودی وحتی مشرکین با شرایطی کمک کنند پر واح است بازکات تنها نمیتوان این کار کرد حتی یک دهکده ابادهم نمتواند امروزه با زکات اقتصاد خودرا شکوفا کند بسیار حرف بی ربطی است اگر در گدشته انجام گرفته است به کمک انفال بوده است که حق انان نبوده است –انفال را نمیتوان جزو بیتالمال دانست حسابی کاملا جدا گانه دارد درمواردهزینه کردن خمس یکی مخارج دولت اسلامی و وزرات خانه های ان است-چگونه توسط زکات میتوانچنین کاری را کرد- یاهرنوع بینوائی را برطرف کردن مثلا مسجد ساختن- هنر در اسلام این است مدل ثابت نیست چه میزان دولت تقبل کند وچه میزان بخش خصوصی تقبل کند – چه میزان بخش عمومی وچه میزان از انفال کمک بگیرد وغیر از این راه تمام راها باشکست روبرو خواهد شد وفقط در شرایط بحرانی باج وخراج باید گرفتهم به اندازه نیاز-ادامهدارد- ا